به وبلاگ رسمی مهندس محسن مهرابی خوش آمدید
مهندسی برق
برق قدرت - مطالب خرداد 1394
صفحه اصلی خلاقیت دانلود جزوه تماس با مدیریت سایت تماس با ما
 
برق قدرت
مهندسی برق قدرت
درباره وبلاگ


این وبلاگ در جهت کمک به دانشجویان و علاقه مندان به رشته برق افتتاح گردیده .
امید است که بتوانیم گامی هرچند کوچک در عرصه پیشرفت کشور برداشته باشیم


مدیر وبلاگ : محسن مهرابى
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد مطالب سایت چیست







همه ی ما این را به خوبی می دانیم که ذخیره ی انرژی های طبیعی بر روی کره زمین در حال تمام شدن است و منابعی که انسان ها تا به امروز از آنها استفاده کرده اند دیر یا زود به اتمام خواهند رسید. تنها راه نجات برای نسل های آینده و بقای بشریت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است. در این بخش می خواهیم ۹ منبع انرژی مهم که خاصیت تجدیدپذیری دارند را به شما معرفی کنیم.

انرژی جزر و مد

image016.jpg

انرژی جزر و مد شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل انرژی جزر و مد به اشکال مفید انرژی – عمدتاً نیروی برق – به دست می‌آید. گرچه هنوز استفاده فراگیر نیافته اما انرژی جزر و مد می‌تواند منبع مناسبی برای تولید برق در آینده باشد. جزر و مد بهتر از انرژی باد و انرژی خورشیدی قابل پیش بینی است. در میان منابع انرژی تجدید پذیر، استفاده از انرژی جزر و مد همیشه با مشکل هزینه بالا و محدودیت در مکانهای با کشند شدید یا سرعت بالای جریان آب روبرو بوده است. با وجود این، بسیاری از پیشرفتهای اخیر هم در طراحی (مانند نیروگاه کشند دینامیکی، تالابهای کشندی) و هم در تکنولوژی توربین (مانند توربین‌های جدید محوری و کراس فلو) نشان می‌دهد که کل برق کشندی موجود ممکن است از آنچه تا پیش از این فرض می‌شد بسیار بیشتر باشد و ممکن است هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی به سطح قابل رقابتی کاهش یابد.

اولین نمونه تجاری ساخته شده از آن در ایرلند است. از نظر تاریخی آسیاب‌هایی که از انرژی کشندی بهره می‌گرفتند هم در اروپا وجود داشته‌اند و هم در سواحل شرقی آمریکای شمالی. آب ورودی در استخرهای بزرگی ذخیره می‌شدند و در هنگام فروکش کردن مد چرخ‌های آبی را به چرخش در می‌آوردند که از این نیروی مکانیکی برای آرد کردن غلات استفاده می‌کردند. تاریخ اولین آنها به قرون وسطی و حتی به روم باستان بر می‌گردد. تنها در قرن نوزدهم بود که فرایند استفاده از آب‌های ریزان و توربین‌های چرخان برای تولید الکتریسیته در آمریکا و اروپا معرفی شد. نیروگاه کشندی رانس اولین نیروگاه کشندی در مقیاس بزرگ است که در سال ۱۹۶۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انرژی خورشیدی

image-25

انرژی خورشیدی به تبدیل نور خورشید به الکتریسیته، به صورت مستقیم و با استفاده از سامانه فتوولتاییک و یا غیرمستقیم، با استفاده از توان خورشیدی متمرکز، گفته می‌شود. سامانه‌های توان خورشیدی متمرکز، از عدسی و آینه و سامانه‌های ردیاب، برای متمرکز کردن نور خورشید استفاده می‌کنند. همچنین سامانه‌های فتوولتاییک، با استفاده از اثر فوتوالکتریک، نور را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند. نیروگاه‌های توان خورشیدی متمرکز، در دهه ۱۹۸۰ ایجاد شدند. بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان، با توان ۳۵۴ مگاوات در بیابان موهاوی قراردارد. نمونه‌هایی از استفاده از توان خورشیدی در ایران، نیروگاه خورشیدی یزد و نیروگاه خورشیدی شیراز هستند.

سی ان جی

cng-car1.jpg

گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی سوختی است که عمدتا به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار می‌رود. سی‌ان‌جی نسبت به هر سه اینها آلودگی کمتری ایحاد می‌کند. همچنین ایمنی بیشتری در هنگام نشت دارد چون گاز از هوا سبکتر است و به سرعت پراکنده می‌شود.

سی‌ان‌جی با فشرده‌سازی گاز طبیعی ایجاد می‌شود به گونه‌ای که حجمی که اشغال می‌کند کمتر از یک درصد حجمی است که گاز طبیعی در شرایط عادی اشغال می‌کند. گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل می‌شود و از چاه‌های گاز طبیعی، چاه‌های نفتی و فراوری زباله‌ها تولید می‌شود.

سی‌ان‌جی هم در خودروهای بنزین‌سوز که موتور آنها برای استفاده از سی‌ان‌جی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصا سی‌ان‌جی سوز ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸ میلیون خودرو سی‌ان‌جی فعال بوده‌اند. ایران بزرگترین ناوگان خودروهای سی‌ان‌جی سوز را با ۳.۵ میلیون در اختیار داشته‌است. پاکستان و آرژانتین با بیش از دو میلیون و برزیل، چین و هند با بیش از یک و نیم میلیون خودروی سی‌ان جی‌سوز در رتبه‌های بعد قرار دارند.

از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین می‌توان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (۱۳۰)، افزایش راندمان ۱۵ درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب نام برد.

الکتریسیته زمین گرمایی

geothermal-power-plant-i01.jpg



ادامه مطلب


نوع مطلب : تکنولوژی جدید در برق، 
برچسب ها : ۹ انرژی تجدیدپذیر که بقای بشریت به آنها وابسته است.،
لینک های مرتبط :

شرکت بی‌ام‌و در حال آزمایش تیرهای چراغ برق ویژه‌ای است که با کمک آن‌ها علاوه بر تامین روشنایی شهر در شب‌ها می‌توان خودروهای برقی را نیز شارژ کرد.

شرکت بی‌ام‌و تیرهای چراغ برق می‌سازد

به نظر می‌رسد که آینده در اختیار خودروهای برقی باشد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در این زمینه اتفاق نظر دارند ولی مشکل اصلی این خودروها این است که چگونه می‌توان از آن‌ها برای کارهای روزمره استفاده کرد؟ برای نمونه اگر بنزین ماشین شما در وسط یک خیابان تمام بشود می‌توانید با یک ظرف بنزین، خود را به یک پمپ بنزین برسانید و صدالبته تقریبا در همه جا در مسافت‌های مشخصی شاهد وجود پمپ بنزین هستیم ولی اگر موردی مشابه برای یک خودروی برقی به وجود بیاید، روز صاحب خودرو به صورت کامل هدر خواهد رفت.

شرکت بی‌ام‌و برای این مورد به یک راه‌حل هوشمندانه دست پیدا کرده است. در این راهکار ویژه که توسط این غول خودروسازی آلمانی ارائه شده است قرار است تا تمامی تیرهای چراغ برق در سطح شهر به امکان شارژ خودروهای برقی مجهز شوند. این تیرهای برق از لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند تا میزان مصرف نورافشانی در شب را کاهش بدهند و در عین حال نیز در پایین آن‌ها درگاه شارژ خودرو به چشم می‌خورد.

شرکت بی‌ام‌و تیرهای چراغ برق می‌سازد

در حال حاضر مراحل تست این تیرها در شهر آکسفورد انگلستان آغاز شده است و برای نتیجه‌گیری از مرحله آزمایشی، یک پارکینگ خودرو به صورت کامل به این تیرهای برق مجهز شده است و در صورت موفقیت این آزمایش ممکن است به زودی شاهد تغییر ساختار تیرهای چراغ برق شهری باشیم. شایان ذکر است که بی‌ام‌و تنها یکی از شرکت‌های بزرگی است که در زمینه خودروهای برقی فعال است و حتی یکی از بزرگ‌ترین مردان تاریخ هوش مصنوعی به نام الون ماسک نیز در شرکت خود یعنی تسلا موتورز به تولید خودروهای لوکس برقی می‌پردازد.

منبع: جام جم کلیک





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 25 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى
مصرف کننده های برق در یک مشعل شامل تجهیزات زیر می باشد :

۱- الکتروموتور فن دمنده هوا

۲- الکتروموتور پمپ گازوییل

۳- جرقه زن

۴- سیستم کنترل شامل رله ،پرشر هوا،پرشر گاز،چشمی و...

۵- شیرهای برقی گاز و گازوییل

۶ -موتور دمپر

-----------------------

در مورد الکترو موتورفن دمنده مشعل ها که عمده ترین مصرف کننده برق مشعل می باشد مطالبی جهت روشن شدن روش تعیین مصرف برق ارایه می شود .

معمولا بر روی پلاک الکتروموتور مشعل و یا در کاتالوگ مربوطه معمولا توان خروجی الکترو موتور درج می شود.مثلا برای مشعل ۱۵۰۰۰۰کیلوکالری هوفمات که دارای الکتروموتور موتوژن تیپ  EB90-21D می باشد درج شده است 125W كه این میزان توان خروجی الكتروموتور می باشد و بیانگر میزان مصرف برق الكتروموتور نمی باشد .

اما میزان مصرف برق الكتروموتور را از كجا می توان بدست آورد ؟

برای بدست آوردن میزان مصرف برق واقعی الكتروموتور باید راندمان الكتروموتور در دسترس باشد كه معمولا در كاتالوگ الكتروموتور ارایه می گردد.برای این الكتروموتورراندمان اعلام شده در كاتالوگ موجود 55 درصد ذكر شده است.یعنی اینكه برای تولید 125 وات در خروجی الكتروموتور  حدود ۲۲۷ وات برق مصرف می گردد .

*** بنابراین در تعیین میزان برق مصرفی الكتروموتور فن دمنده با داشتن توان خروجی الكتروموتور و در نظر گرفتن راندمان الكتروموتور میزان برق مصرفی محاسبه می گردد .توجه داشته باشید كه متاسفانه راندمان الكتروموتورهای داخلی بین ۵۰ الی ۷۵ درصد قراردارد

ترموستات مرحله ای چیلر

عملکرد این ترموستات شبیه ترموستات های قطع و وصل تابستانی یا زمستانی می باشد با این تفاوت که این ترموستات ها دارای دو،سه و یا چهار میکروسوییچ بوده و دامنه قطع و وصل هر میکروسوییچ با میکروسوییچ مشابه متفاوت می باشد و هر میکروسوییچ در درجه حرارت مشخصی قطع و وصل می شود.یعنی اینکه هر مرحله از یک ترموستات چند مرحله ای خود ترموستاتی است برای کنترل درجه حرارت تنظیم شده است.

در سیستم های برودتی و چیلرهایی که دارای سیستم تغییر ظرفیت می باشند می توان با ترموستات چند مرحله ای تعداد کمپرسور های زیر بار را کنترل نمود و یا اینکه با استفاده از سیستم بی بار کننده(unloader) ظرفیت برودتی را كاهش داد.

امروزه ترموستات مرحله ای در انواع میكروسوییچی و الكترونیكی موجود می باشند.

آنتی فریز anti freez(اشنایی با قطعات)

آنتی فریز به منظور جلوگیری از یخ زدن اواپراتور به كار می رود.با توجه به اینكه آب در دمای 4 درجه سانتیگراد شروع به افزایش حجم و یخ زدن می نماید كه این مساله برای اواپراتور چیلر خطرناك بوده و باعث تركیدگی لوله ها و صدمه دیدن ان می گردد لذا لازم است از آن در مقابل یخ زدگی محافظت نمود لذا از یك ترموستات آنتی فریز كه معمولا روی 5 درجه سانتیگراد تنظیم می شود استفاده می گردد كه در صورت عمل نكردن ترموستات اصلی چیلر به هر دلیل كمپرسور چیلر ار خاموش می نماید .

درحال حاضر انواع مختلف آنتی فریز در بازار موجود می باشد كه بسیاری از انها به صورت دیجیتالی و تركیبی می باشند كه در زیر نمونه ای را ملاحظه می نمایید :

ترمومتر ، ترموستات و آنتی فریز دیجیتال مدل TTA2C


فلوسوییچ flowswitch(اشنایی با قطعات)

با توجه به اینکه برای عملکرد ایمن و بدون مشکل چیلر آبی، لازم است از وجود جریان آب در کندانسور و اواپراتور مطمئن باشیم لذا در مدار استارت کمپرسور و سیکل تبرید به صورت سری این فلوسوییچ ها قرار داده می شوند تا در صورت نبود جریان آب کمپرسور ها روشن نشوند و به اصطلاح در مدار اینترلاک چیلر به صورت سری قرار می گیرند .

فلوسوییچ ها انواع مختلفی دارند که نوع FS4-3 برای مصارف عمومی كنترل جریان مایعات و مخصوصا آب كندانسور و اواپراتور مناسب می باشد .

 

به جهت عملكرد صحیح فلوسوییچ باید در نصب فلوسوییچ باید توجه نمود  كه اولا زبانه مناسب با سایز لوله بر روی اهرم فلوسوییچ نصب گردد و ثانیا محل قرارگیری اهرم و زبانه در موقعیت مناسبی از لوله قرار گیرد و ثالثا اینكه جهت فلوسوییچ هم جهت جریان با توجه به فلش روی بدنه فلوسوییچ باشد :

 

همچنین به جهت جلوگیری از تاثیر آشفتگی جریان بر روی عملكرد فلوسوییچ باید حداقل 5 برابر قطر لوله از زانو و انشعبات فاصله داشت.

 

در نهایت هم اینكه فلوسوییچ دارای دو كنتاكت نرمالی اپن NO و نرمالی كلوز NC می باشد كه بسته به مدار كنترلی چیلر می تواند در سیم كشی قرار گیرد .





نوع مطلب :
برچسب ها : تعیین میزان مصرف برق مشعل،
لینک های مرتبط :
جمعه 22 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى

لاین تراک در عمل یک بالابر تکامل یافته است که جهت کار با خطوط برق طراحی شده و علاوه بر باکت حمل بار و نفر، دارای متۀ حفاری، جرثقیل و ... می باشد.

  • خودروی چند کاره، مخصوص اجرای عملیات  روی شبکه های برق دار (خط گرم) و بدون برق در سطح توزیع
  • بوم و باکت عایقی تا سطح 30 کیلو ولت
  • جرثقیل كه توانایی نصب انواع تیر را دارا می باشد
  • متۀ حفر محل تیر در زمین فک نگه دارندۀ تیر برای نصب در زمین
  • قابلیت کنترل از داخل باکت و نیز از روی شاسی

در زیر عكس چند نمونه از لاین تراك های متداول





نوع مطلب : اصطلاحات برق قدرت، 
برچسب ها : لاین تراک،
لینک های مرتبط :

خانه متحرک با قابلیت ذخیره انرژی

به تازگی در دنیای مجازی تصاویری از ساخت یک خانه کوچک متحرک با قابلیت تامین انرژی خود از منابع طبیعی، پنجرهٔ جدیدی را به سوی دنیای تکنولوژی باز کرده است. 
 
 
 
این خانه کوچک مجهز به توربین‌هایی جهت ذخیره انرژی باد، انرژی خورشیدی و آب باران به زودی و برای اولین بار در وین رونمایی خواهد شد. 
 
 
 
 
این خانه به آسانی قابل جا‌به‌جایی بوده و می‌توان آن را به راحتی به پشت بام و مکان‌های مرتفع برد. 
 
 
 
گفتنی است؛ این خانه دارای یک اتاق خواب جمع شو، اتاق کار، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، انباری و نیز اتاق غذاخوری، یک در ورودی و دو پنجره بوده که قابلیت حرکت دارد. 
 
 
 
در پشت بام این خانه یک صفحه خورشیدی در اندازه ۲.۶ مترمربع جهت ذخیره کردن انرژی خورشیدی تعبیه شده است. از امکانات دیگر این خانه داشتن یک توربین ۷۵۰ واتی بدون صدا با قابلیت جمع و باز شدن است. 
 
تمام انرژی‌های این خانه از طریق نیروهای طبیعی تامین می‌شود.

یکشنبه 10 خرداد 1394

تولید برق از فضولات حیوانات باغ وحش

نویسنده: Laura   طبقه بندی: جذابیت های برق، 

تولید برق از مدفوع حیوانات باغ‌وحش

محققان باغ‌وحش دیترویت برای کاهش هزینه‌های دفع زباله، پروژه ساخت یک هضم‌کننده زیستی غول‌پیکر را در دستور کار دارند.
 
 باغ‌وحش دیترویت آمریکا مملو از حیوانات مختلف است که سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن کود یا سایر زباله‌های آلی تولید می‌کنند. مسئولان این باغ‌وحش مجبورند سالانه هزاران دلار برای جمع‌آوری و دفع این زباله‌ها هزینه کنند. 
 
اما طرح جدیدی برای حل مشکل این باغ‌وحش ارائه شده است که در آن، فضولات حیوانی جمع‌آوری شده و برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
 
طرح بدون زباله (waste-free) شامل یک هضم‌کننده زیستی است که از میکروارگانیسم‌ها برای شکستن مواد آلی و تولید گاز غنی از متان استفاده می‌کند. 
 
گازهای تولید شده توسط سیستم برای نیرودهی مجموعه عظیم سلامت حیوانات Ruth Roby این باغ‌وحش مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 
 
این هضم‌کننده زیستی همچنین اقدام به تولید کمپوست برای فضای سبز محل نگه‌داری حیوانات، باغ‌ها و فضای سبز عمومی به مساحت ۱۲۵ هکتار می‌کند که باعث صرفه‌جویی سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار دلاری در هزینه‌های انرژی و ۳۰ تا ۴۰ هزار دلاری هزینه‌های دفع زباله می‌شود. 
 
ساخت این هضم‌کننده زیستی غول‌پیکر از ماه ژوئن (تیرماه) آغاز شده و تا اوایل اکتبر (مهرماه) به اتمام خواهد رسید. هزینه ساخت این سیستم بالغ بر ۱.۱ میلیون دلار اعلام شده است. 
 
با بهره‌برداری از این پروژه، باغ‌وحش دیترویت به نخستین باغ‌وحش مجهز به سیستم زیستی دفع فضولات حیوانی در آمریکا تبدیل خواهد شد. 
 
از دیگر طرح‌های در دست اجرا برای استفاده از فضولات حیوانی می‌توان به طرح ایالت مریلند برای استفاده از کود مرغی اشاره کرد. در این ایالت سالانه بیش از ۲۹۴ میلیون کیلوگرم کود مرغی تولید می‌شود. 
 
محققان برای کمک به کاهش میزان آلودگی محیط و استفاده بهینه از ذخایر بالای کود مرغی، پروژه ۲۰۰ میلیون دلاری را آغاز کرد‌ه‌اند که شامل ساخت نیروگاهی برای تبدیل فضولات مرغ به انرژی الکتریکی است. 
 
فضولات مرغ در یک فرآیند هضم بی‌هوازی، توسط میکروب‌ها بلعیده شده و متان تولید می‌کنند که این امر می‌تواند برای تولید برق مورد استفاده قرار بگیرد. بقایای فضولات جداسازی شده و تبدیل به کود مایع یا سایر محصولات کشاورزی مفید خواهند شد.






نوع مطلب : خلاقیت های واقعا جالب، 
برچسب ها : اکو کپسول، خانه قابل حمل دوستدار محیط زیست،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 12 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى
خلاقیت در طراحی،طراحی مبلمان،طراحی چراغ خواب

بی خوابی، یک بیماری کاملا رایج در جامعه است. اختلال در الگوی خواب، یکی از علل کم خوابی می باشد. عدم وجود حس امنیت و آرامش، در هنگام خواب دلیل دیگری برای بی خوابی است. Kim Edo، طراح خوش ذوق است که یک چراغ خواب متمایز برای ایجاد حس آرامش در هنگام خواب ساخته است. این چراغ خواب قابلیت تبدیل شدن به چراغ مطالعه را نیز داراست.
این چراغ خواب، بوسیله نور LED، فضایی مانند دریا را شبیه سازی می نماید که برای ایجاد حس آرامش قبل خواب، بسیار موثر خواهد بود.
این چراغ خواب قابلیت سوییچ شدن به چرا غ مطالعه را نیز داراست.

خلاقیت در طراحی،طراحی مبلمان،طراحی چراغ خواب

خلاقیت در طراحی،طراحی مبلمان،طراحی چراغ خواب

خلاقیت در طراحی،طراحی مبلمان،طراحی چراغ خواب



نوع مطلب : تکنولوژی جدید در برق، 
برچسب ها : چراغ خوابی از جنس آرامش،
لینک های مرتبط :
حوا یکی از ۲۵ روبات خود مختاری است که به کمک کارکنان بیمارستان تازه تاسیس سانفرانسیسکو آمده و آن‌ها را در حمل وسایل، دارو‌ها، وسایل آشپزخانه و آزمایشگاه یاری می‌کند.

دادن دارو و وعده‌های غذایی از کارهای معمول پرستاران در قبال بیماران است که می‌تواند توسط یک روبات انجام شود. 

روباتی که حوا نام گرفته است، روباتی کوتاه قد است که به اندازه یک یخچال معمولی عرض دارد و دست، پا و سر هم ندارد اما می‌تواند اشیای سنگین را تا مسافت‌های دور حمل کند. 

 
حوا یکی از 25 روبات خود مختاری است که تاکنون ساخته شده است و به کمک کارکنان بیمارستان تازه تاسیس سانفرانسیسکو آمده و آن‌ها را در حمل وسایل، دارو‌ها، وسایل آشپزخانه و آزمایشگاه یاری می‌کند. 
 
این روبات‌ها با کسی صحبت نمی‌کنند و مسئولیت خود را فراموش نمی‌کنند. برای خوردن قهوه وقت نمی‌خواهند و خسته نمی‌شوند. آن‌ها همچنین از مسیر برنامه ریزی شده خود خارج نشده و بازدهی بسیار بالایی برای کارهای معمول دارند.
 
حوا وقتی به افرادی می‌رسد که راهش را سد کرده‌اند بسیار مودبانه می‌گوید: لطفا کنار بایستید.













نوع مطلب :
برچسب ها : جولان رباتِ حوا در بیمارستان تازه تاسیس سانفرانسیسکو،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 11 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى
لامپی که انرژی مورد نیاز خود را از جاذبه زمین تامین می‌کند

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در عصر شکوفایی فناوری، هنوز هم بیش از ۱.۱ میلیارد نفر بر روی زمین از نعمت نیروی الکتریسیته محروم هستند.

این بدان معناست که پس از غروب خورشید، این افراد برای انجام امور روزمره نیاز به سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای روشن کردن اطراف خود دارند.

اکثر این گونه خانواده‌ها برای داشتن نور در تاریکی شب مجبور به استفاده از فانوس‌هایی هستند که با نفت سفید کار می‌کند. استفاده از نفت سفید نه تنها هزینه بسیار زیادی را برای آن‌ها در پی داشته، بلکه به دلیل تولید دوده سلامتی کل خانواده در معرض خطر قرار می‌دهد؛ از این رو محققان ساخت اولیه لامپی را آغاز کرده‌اند که برای روشن شدن به سوخت فسیلی و الکتریسیته نیاز ندارد.

GravityLight

کاربرد این لامپ در مناطق محروم

لامپ GravityLight توسط دو محقق ساکنین بریتانیا با نام‌های Jim Reeves و Martin Reddiford طراحی گردیده و قادر است نور مورد نیاز خانه‌های مردم کشورهای در حال توسعه را با هزینه‌ای بسیار اندک تأمین نماید. GravityLight نیازی ندارد که از طریق شبکه برق یا سلول‌های خورشیدی شارژ شود و به هیچ وجه هم از باتری استفاده نمی‌کند. این لامپ تنها از نیرویی جاذبه استفاده می‌کند که عامل اصلی ثابت ماندن اشیا بر روی زمین است.

درست است که GravityLight تنها یک لامپ اضطراری کم نور محسوب می‌شود، اما در کشورهای در حال توسعه می‌تواند تأثیر به سزایی بر معیشت خانواده‌ها داشته باشد. شیوه کار این لامپ شباهت بسیاری به آسیاب‌های آبی داشته به گونه‌ای که نیروی مورد نیاز خود را از حرکت یک وزنه ۲۵ پوندی به دست می‌آورد. کاربر ابتدا لازم است وزنه را با کشیدن طناب بالا ببرد و سپس در اثر حرکت بسیار آهسته آن به سمت زمین زنجیرهای مغناطیسی نیروی برق تولید می‌کنند.

GravityLight

کودک آفریقایی که به کمک این لامپ می‌تواند شب‌ها درس بخواند

در وب‌سایت شرکت سازنده علت حرکت بسیار آهسته این وزنه، تولید گشتاور زیاد عنوان شده است. این میزان گشتاور به کمک یک اینورتر ولتاژ مستقیم به انرژی الکتریسیته برای روشن کردن لامپ مورد نظر استفاده می‌شود. با هر بار طی شدن این سیکل، انرژی روشن نگاه داشتن چندین ال‌ای‌دی به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه تولید می‌شود، البته این میزان با ارتفاع سقف خانه نیز ارتباط مستقیم دارد.
سازندگان این محصول، نمونه اولیه آن را حدود دو سال پیش با کمک کمپین جمع‌آوری سرمایه اولیه Indiegogo توسعه داده‌اند. این در حالیست که نسخه به روز شده آن که بهینه‌سازی‌های فراوانی را در قسمت پایداری و روشنایی دریافت کرده هم اکنون در صف جمع‌آوری سرمایه باز هم توسط کمپین Indiegogo قرار دارد. سرمایه جمع‌آوری شده در این طرح نه تنها روشنایی را برای خانه‌های کشورهای بعضیا آفریقایی به همراه داشته، بلکه موجب راه‌اندازی کارخانه‌ای در کنیا و ایجاد شغل برای ده‌ها نفر شده است.

GravityLight

وزنه آویزان به لامپ






نوع مطلب : خلاقیت های واقعا جالب، 
برچسب ها : لامپی که با جاذبه زمین کار میکند،
لینک های مرتبط :

انواع راه اندازی موتور های آسنکرون

1)      راه اندازی مستقیم:موتور های تا قدرت 3kw را به صورت مستقیم راه اندازی می کنند

مثال:380 و 380Y به صورت مستقیم راه اندازی می شوند

2)      راه اندازی ستاره مثلث

  Y/380/660 در این روش به صورت ستاره مثلث می باشد به علت کاهش جریان راه اندازی موتور را اول به صورت ستاره و بعد به صورت مثلث می بندند

3)      راه اندازی توسط اتوترانسفورماتور یا کمپانساتوربرای قدرت های 11 کیلو وات به بالا

4)      راه اندازی توسط مقاومت های پیشگذار (استاتوریک)

 statoric

در مرحله ی اول کل کلید ها باز است بعد کلید ها را می بندند و مقاومت ها را ردیف ردیف از مدار خارج می کنند





نوع مطلب : وسایل استفاده در تابلو ها، 
برچسب ها : انواع راه اندازی موتور های آسنکرون،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 5 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى

در طراحی بانک های خازنی سه موضوع زیر مد نظر قرار می گیرند:
۱- محاسبه ظرفیت مورد نیاز خازن
۲- تعیین ظرفیت پله اول و آرایش پله ها
۳- گزینش تجهیزات بانک خازنی

هدف اصلی و عمده نصب بانک خازنی جبران انرژی راکتیو مصرفی بار الکتریکی است. به دلیل تغییرات میزان انرژی مصرفی در طول زمان لازم است تا میزان راکتیو تزریق شده به وسیله خازن به مدار نیز تغییر کند.در غیر این صورت دو حالت پیش می آید:
۱- توان راکتیو کمتری نسبت به آنچه مورد نیاز است به مدار تزریق می شود,که باعث جبران سازی ناقص توان راکتیو مصرفی بار می شود.به ناچار کمبود توان راکتیو از طریق شبکه تامین می شود که هزینه ها و جریمه های مصرف راکتیو را در برخواهد داشت.
۲- توان راکتیو بیشتری نسبت به آنچه مورد نیاز است به مدار تزریق می شود که اضافه ولتاژ را به همراه خواهد داشت.


درصد اضافه ولتاژی که با وارد شدن Q کیلووار به مدار بدون حضور هیچ باری پدید می آید از رابطه زیر بدست می آید:

kha1

که در آن Uk درصد ولتاژ ترانسفورماتور و St قدرت ترانسفورماتور است.
نمونه: باری با قدرت ۳۰۰ کیلووات و ضریب توان ۰٫۷ به وسیله ترانسفورماتوری با ولتاژ اتصال کوتاه ۴% و قدرت ۶۳۰ کیلو ولت آمپر تغذیه می گردد.توسط بانک خازنی به ظرفیت ۲۰۰ کیلووار ضریب توان بار به ۰٫۹۵ اصلاح می گردد تا قبل از جبران سازی ولتاژ محل مصرف برابر ۳۸۹٫۷ ولت و پس از جبران سازی ولتاژ به ۳۹۵ ولت افزایش می یابد حال اگر بار به نصف کاهش یابد ولی رگولاتور صحیح عمل نکرده و ۲۰۰ کیلووار خازن در مدار باقی بماند ولتاژ محل تغذیه به ۴۰۰ ولت افزایش می یابد.
اگر ترانسفورماتور تحت بار کامل بود و با جبران سازی مناسب ضریب توان به ۰٫۹۵ اصلاح می گشت و به دلیل خرابی یا تنظیم ناصحیح رگولاتور با نصف شدن بار,پله ای از مدار خارج نمی گردید اضافه ولتاژ حاصل برابر ۲٫۸% معادل ۱۱ ولت می بود.
در طراحی بانک های خازنی سه موضوع زیر مد نظر قرار می گیرند:

۱- محاسبه ظرفیت مورد نیاز خازن
۲- تعیین ظرفیت پله اول و آرایش پله ها
۳- گزینش تجهیزات بانک خازنی

۱- محاسبه ظرفیت مورد نیاز خازن:

بهترین روش برای محاسبه ظرفیت بانک خازنی استفاده از منحنی تغییرات توان اکتیو و ضریب توان بر حسب زمان است.در شرایطی که چنین منحنی هایی در دست نباشد,معمولا با استفاده از میزان قدرت قراردادی و ضریب توان نامی بر اساس فرمول زیر مقدار راکتیو مورد نیاز را بدست می آورند.

kha2

P: میزان قدرت قراردادی برحسب کیلووات
tg∅۱ ضریب توان فعلی
tg∅۲ ضریب توان مطلوب
Q : میزان توان راکتیو مورد نیاز

۲- تعیین ظرفیت پله اول و آرایش پله ها:

در صورت در دست داشتن منحنی تغییرات توان اکتیو بر حسب زمان با استفاده از شیب منحنی می توان ظرفیت اولین پله را تعیین کرد.در صورت در دست نبودن این منحنی از دو قانون زیر می توان استفاده کرد:
الف) در صورتی که لازم باشد رگولاتور به ۵% تغییرات بار پاسخ دهد,پله اول را ۵% ظرفیت کل تابلو انتخاب می نمایند,مثلا در یک بانک ۲۰۰ کیلواری با پله اول ۱۰ کیلووار که باری با ضریب توان ذاتی ۰٫۷ را جبران میکند,به ازای هر ۱۵ کیلووات تغییر در بار,یک پله وارد یا خارج می شود(ضریب توان مطلوب ۰٫۹۵ فرض شده است.)
ب) در صورت عدم نیاز به تنظیم دقیق یا تغییرات دقیق بزرگ بار برای آنکه رگولاتور به ۱۰% تغییرات بار پاسخ دهد لازم است پله اول ۱۰% ظرفیت کل انتخاب گردد.بدین معنی که در شرایطی مانند حالت (الف) به ازای هر ۳۰ کیلووات تغییر در میزان توان ۲۰ کیلوار به مدار وارد یا خارج می گردد.

آرایش پله ها:
شرایط قانون (الف) را در نظر می گیریم.پله اول برابر ۱۰ کیلووار می باشد برای رسیدن به ظرفیت ۲۰۰ کیلووار به ۲۰ عدد پله ۱۰ کیلووار نیاز داریم که تعداد بسیاری است و در هنگام ساخت بانک باعث افزایش قیمت تمام شده می شود,روش دیگر استفاده از توالی
… ۱:۲:۲:۲ است, در این صورت تعداد پله ها به ۱۰ کاهش می یابد ولی نمی توانیم به ظرفیت ۲۰۰ کیلوار برسیم.تنها راه حل نصب یک پله ثابت ۲۰ کیلووار است.این روش,روش مناسبی نمی باشد.
محدودیتی که مشاهده شد انگیزه ای برای ایجاد دیگر آرایش ها و توالی های پله خازنی گشت و آرایش هایی مانند: … ۱:۲:۲:۴:۸ و ۱:۲:۴:۸:۸:۸ به وجود آمد.اخیرا رگولاتورهایی طراحی گشته اند که می توانند آرایش ۱:۲:۴:۸:۱۶:۳۲:۶۴ را پشتیبانی کنند که با چنین رگولاتورهایی می توان بانکی به ظرفیت ۱۲۷۰ کیلووار با پله اول ۱۰ کیلووار ایجاد نمود.

۳



ادامه مطلب


نوع مطلب : وسایل استفاده در تابلو ها، 
برچسب ها : 3نکته در طراحی بانک خازنی،
لینک های مرتبط :
دوشنبه 4 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى

در تهیه طرح تأسیسات برقی پیش بینی و برآورد دقیق بار در تاسیسات الکتریکی یا همان (تخمین بار الکتریکی) ,(درخواست دیماند) و یا حداکثر توان مصرفی از موارد مهم و ضروری است.

estimateload
•  روش صحیح حداکثر درخواست توان (دیماند):
* محاسبه توان کل نصب شده
* اعمال ضرایب همزمانی مناسب.
• مفاهیم مورد استفاده در برآورد بار:
* حداکثر درخواست توان (دیماند) : به میانگین انرژی مصرفی در یک دوره زمانی (معمولاً ۱۵ دقیقه) گفته می¬شود.
* منحنی بار: منحنی بار تغییرات مصرف بار را در یک دوره مشخص معمولاً روزانه، ماهانه، سالانه نشان می دهد.



* تراکم بار: نسبت توان مصرفی یک منطقه به مساحت آن

برآورد بار1

* توان مصرفی متوسط: میزان انرژی مصرف شده در یک محدوده زمانی تقسیم بر آن محدوده زمانی.
* ضریب بار: نسبت توان مصرفی متوسط در یک دوره زمانی به حداکثر درخواست آن دوره…

برآورد بار2

•    ضریب همزمانی: نسبت حداکثر تقاضای همزمان به حداکثر تقاضای غیرهمزمان.
* به دلیل عدم استفاده همزمان از کلیه مصارف، ضریب همزمانی در برآورد توان بسیار مهم است.
* نتایج حاصل از تعیین ضریب همزمانی:
* تعیین حداکثر درخواست و در نتیجه جریان اسمی ورودی اصلی از منبع تغذیه.
* محاسبه سطح مقطع هادی ها و افت ولتاژ.
* انتخاب تجهیزات کنترلی و حفاظت مدار توزیع از نظر جریان اسمی.

•  انواع مصرف کنندگان :
* خانگی
* تجاری و خدماتی  برآورد بار 3
* کشاورزی
* عمومی
* صنعتی

 

 

* توجه: تعیین ضریب همزمانی و ضریب بار کاملاً تجربی بوده و به دادههای آمار متکی می باشد و اعداد فوق جنبه راهنمایی داشته و تقریبی هستند.

برآوردبار 4

برآورد بار 5

برآورد بار 6

•    موارد مهم در محاسبه برآورد بار مدارها:
* توان درخواستی چراغ های رشته ای (التهابی) برابر توان اسمی لامپ های آنها می باشد.
* درخواست چراغ های نصب ثابت از نوع تخلیه ای (فلورسنت، جیوه ای ، سدیم، متال هالید، و …) برابر مجموع توان اسمی مصرفی لامپ¬ها و چوک آنها می باشد و  ضریب توان آنها حدوداً ۰٫۵  در نظر گرفته می شود.
* درخواست بارهای موتور با توجه به قدرت اسمی و ضریب توان آنها تعیین می شود.
•    محاسبه قدرت تابلوهای توزیع مسکونی:
* معمولاً خطوط تابلوهای توزیع مسکونی دارای دو بخش روشنایی و پریزهای برق تکفاز است.
* ضریب همزمانی بارهای روشنایی مابین ۴۵/۰ تا ۹/۰ است که برای ساختمانهای کوچک به سمت ۹/۰ و با متراژ بزرگ به ۴۵/۰ میل می نماید و برای ساختمانهای معمولی حدود ۶۶/۰ مطابق مبحث ۱۳ لحاظ می شود.
* ضریب همزمانی پریزهای برق مطابق IEC.
برآورد بار 7

* ضریب همزمانی مدارهای پریزهای عمومی به طور متوسط ۴۰-۵۰%  لحاظ می¬شود (غیر از آشپزخانه).
* ضریب همزمانی مدارهای روشنایی و پریزهای برق برای برآورد جریان کل تابلو توزیع بین ۷/۰ تا ۹/۰ لحاظ می شود که در واحدهای مسکونی معمولی آن را حدوداً ۹/۰ در نظر می گیرند و ضریب توان هم معمولاً ۹/۰ – ۸۵/۰ فرض می شود.
* مثال: تابلو توزیع یک واحد مسکونی به مساحت حدوداً ۱۱۰ مترمربع مطابق شکل زیر است. بار آن را برآورد نمایید. خط روشنایی یک دولوستر ۴۲۰ واتی و دو لامپ ۱۰۰ و دو لامپ ۶۰ واتی و خط دو سه لامپ ۲۰۰ واتی، دو لامپ ۱۰۰ واتی و دو لامپ ۵۰ واتی را تغذیه می نمایند. پریزهای S1 و S2  هر کدام به ترتیب دو و سه پریز را در آشپزخانه و پریزهای S3 و S4  هر کدام به ترتیب ۷ و ۴ پریز را تغذیه می نماید.
estimateload8

estimateload9

• محاسبه بار تابلوی GP (تابلوی عمومی یا پیلوت) :
*  این تابلو روشنایی راه پله های طبقات، زیرزمین، پارکینگ، محوطه و نیز پریزهای زیرزمینی، پارکینگ و آسانسورها و در بازکن ها و موتورخانه  و غیره را تامین می نماید و ضرایب همزمانی در این تابلوها کمتر از تابلوهای توزیع واحدها است.
* قدرت موتور آسانسورها حدوداً ۷٫۵  تا ۹٫۵  کیلووات است و به طور تقریبی ۱۰Kw لحاظ می گردد.
• مثال: تابلو عمومی یک ساختمان مسکونی که در موتورخانه مستقر است موارد زیر را تغذیه می نماید. مطلوبست برآورد بار تابلو:
۱- دو بوستر پمپ زمینی سه فاز به قدرت هر کدام ۱٫۵hp
۲- یک پمپ زمینی سه فاز تامین آب و شرب به قدرت ۵٫۵hp
۳- پمپ آتش نشانی سه فاز به قدرت ۱۰hp
۴- پمپ خطی سیرکولاسیون آب گرم بهداشتی به قدرت ۰٫۱۵ hp
۵- چهار یونیت هیتر تکفاز به قدرت هر کدام ۲۵۰w
۶- تابلو آسانسور با موتور ۱۰Kw
۷- تابلو توزیع پارکینگ و زیرزمین شامل سه مدار پریز، چهار مدار روشنایی، مدار کنترل FAC و آیفون

estimate10

*  ضریب توان موتورهای ۰٫۸  فرض می شود.

*  جهت برآورد بار تابو بهتر است که ابتدا بارها را به طور متعادل بین سه فاز تقسیم نماییم و ضریب همزمانی بین ۶۵-۷۵  درصد در فازها لحاظ می شود. ابتدا بار تابلوی توزیع را محاسبه می نماییم:

estimate11

* ماکزیمم جریان فازها ۴۴٫۵  بوده پس نیاز به انشعاب برق ۵۰A  سه فاز می باشد

•  برآورد دیماند درخواستی اولیه به روش وات بر متر مربع:
*  این روش مبتنی بر تجربیات گذشته بوده و با توجه به کاربری طرح تعیین شده و برآورد آن تقریبی است.
به عنوان مثال:  برای یک واحد مسکونی با کنتور ۲۵A  تکفاز به مساحت ۱۰۰ متر مربع چگالی بار در هر مترمربع عبارت خواهد بود:
estimate12

 

estimateload13

estimateload14

•  ضریب همزمانی کاربری های مختلف:

estimateload15

estimateload16

•  برآورد بار بلوک های مسکونی:
* روش اول (IEC):

estimate16

 

* روش دوم: estimate17
P: توان هر واحد مسکونی
N: تعداد واحد مسکونی
* روش سوم (وزارت نیرو):

estimateload18

 

 

 

•    برآورد روشنایی معابر: با مشخص شدن نوع نصب چراغها تعداد پایه ها و توان اسمی چراغ ها و احتساب ضریب همزمانی ۱۰۰ درصد برآورد می گردد.

W : عرض خیابان که برای نصب دو طرفه نصف می گردد.
φ:شار نوری لامپ
cu : ضریب بهره نوری لامپ (حدود ۴/۰ تا ۵/۰)
E : شدت روشنایی متوسط estimateload19
LLF : ضریب افت نوری (حدود ۷۵/۰)

 

 

•  مثال: یک مجتمع آپارتمانی دارای ۸۰ واحد مسکونی است. به سه روش فوق بار کل مجتمع را برآورد نماید.
بار هر واحد برابر است با:
estimateload20

* روش اول (IEC): باتوجه به منحنی A ضریب همزمانی ۰٫۳ بدست می آید:

estimateload21

* روش دوم:

estimateload22

* روش سوم:  با احتساب خانوار متوسط و مصرفی ماهانه ۳۵۰KWh  داریم:

estimateload23

•  مثال: شهرک مسکونی داری ۴۰۰ طبقه قطعه زمینی با کاربری سه واحد مسکونی، سه ساختمان آموزشی برای احداث مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، یک مرکز خدماتی – تجارتی ۴۰ واحدی ، یک مسجد و یک کانون فرهنگی با زیربنای ۵۰۰   متر مربع ، یک سالن ورزشی با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع و فضای سبز و پارکینگ عمومی با مساحت ۵۰۰۰ مترمربع می  باشد. اگر روشنایی معابر ۲۰۰Kw  باشد و مصرف خانوارها ۳۵۰Kwh  فرض گردد. مطلوب است پیش بینی بارکل شهرک با نرخ رشد سالانه ۵/۱ درصد تا سه سال دیگر.

estimateload24





نوع مطلب : برق ساختمان، 
برچسب ها : تخمین مقدار بار روی تاسیبسات،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 3 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى

HENSE_Silos_02

 

HENSE_Silos_03

 

HENSE_Silos_04

 

HENSE_Silos_05

 

HENSE_Silos_06

 

HENSE_Silos_07

 

HENSE_Silos_08





نوع مطلب : خلاقیت های واقعا جالب، 
برچسب ها : طرح روی سیلو،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 3 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى

ایجاد توان سه فاز نسبت به توان تکفاز مزایای کاملا اشکاری دارد . همچنین انتقال سه فاز از لحاظ اقتصادی بصرفه تر است.
اجازه دهید نگاهی به متداول ترین سیستم سه فاز یعنی سیستم سه فاز متعادل بیندازیم.
منبع سه پایانه دارد (بدون احتساب پایانه خنثی یا زمین) و اگر با ولتمتر اندازه بگیریم خواهیم دید که دامنه ولتاژ بین هر دو پایانه ای یکسان است. البته این ولتاژها هم فاز نیستند.به سادگی می توان نشان داد که هر یک از این سه ولتاژ نسبت به دو تای دیگر ۱۲۰ درجه اختلاف فاز دارند.علامت فاز به جهت ولتاژ بستگی دارد.بار متعادل از هر فاز توان یکسانی می کشد.رابطه فازها نشان می دهد که وقتی مقدار لحظه ای ولتاژ یکی از فاز ها صفر است دو فازدیگر باید نصف دامنه ماکزیمم خود را داشته باشند.هیچ لحظه ای نیست که توان لحظه ای کل بار صفر شود؛در حقیقت توان لحضه ای کل ثابت است .از نظر ماشین های چرخان چنین مسئله ای یک مزیت به شمار می اید زیرا گشتاور وارد بر روتور تقریبا ثابت می ماند،بسیار ثابت تر از وقتی که منبع تکفاز به کار می رود؛در نتیجه ارتعاش و لرزش ماشین کمتر می شود.

تعداد فاز زیادتر مثلا ۶ فاز و ۱۲ فاز ،تقریبا تنها در تامین توان یکسو سازهای بزرگ کاربرد دارد.یکسوساز جریان متناوب را به جریان مستقیم لازم برای بعضی فرایندها ، مثلا الکترولیز تبدیل می کند.خروجی یکسو ساز مجموع یک جریان مستقیم و یک مؤلفه متناوب موسوم به تموج یا ریپل است .هر چه تعداد فاز بیشتر باشد تموج کمتر می شود.تقریبا تمام سیستم های چند فاز عملی را بدون استثنا می توان با منابع ولتاژ ایده ال با امپدانس داخلی خیلی کم،نشان داد.منابع جریان سه فاز بسیار نادرند.

سرانجام مدارهای سه فاز به دلایل اقتصادی و مهندسی مورد استفاده قرار میگیرند.ازجمله این دلایل عبارتند از:

الف)تحت بار متعادل، گشتاور روی مولد ثابت است و بنابراین ارتعاشی وجود ندارد.

ب)ایجاد میدان مغناطیسی دوار با سه فاز راحت تر است و بنابراین امکان ساخت موتورهای القائی ارزان تر فراهم می شود.

پ)با سیستم سه فاز ac می توان در مقدار الومینیوم خطوط انتقال صرفه جوئی کرد .تحت بار متعادل مشاهده خواهیم کرد که به جای شش سیم فقط سه سیم مورد نیاز است.  

منابع :

۱) تحلیل مهندسی مدار (هیت)

۲) نظریه اساسی مدارها و شبکه ها (ارنست کوه ـ دسور)





نوع مطلب : اصطلاحات برق قدرت، 
برچسب ها : مزیت برق سه فاز به تکفاز،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 3 خرداد 1394 :: نویسنده : محسن مهرابى
راه اندازی موتور مستقیم

مدار فرمان - راه اندازی مستقیم(مدار فرمان مدار بالا)

http://chiler.blogfa.com/8901.aspx


مدارات فرمان ، مداراتی هستند که به کمک آنها میتوان نحوه کار بسیاری از دستگاهها و تجهیزات الکتریکی را برنامه ریزی و کنترل کرد و تعیین نمود هر دستگاه (به طور اتوماتیک یا دستی) در چه زمانی وصل و در چه زمانی قطع گردد. همچنین به کمک مدارات فرمان میتوان ضریب ایمنی کارکرد تجهیزات را نیز افزایش داد.
به عبارتی دیگر مدارات فرمان ، عملیات راه اندازی، تنظیم نحوه کار و متوقف یا قطع نمودن موتور ها و دیگر بارهای صنعتی را بر عهده دارند. در مدارات فرمان الکتریکی وسایل مختلفی بکار میرود که از مهمترین آنها کنتاکتور یا کلید مغناطیسی است. با استفاده از کنتاکتور میتوان مدارات فرمان متنوعی را به صورت اتوماتیک و دستی ، طراحی نمود .

در شکل زیر راه اندازی ستار مثلث موتورهای القایی به کمک مدارات فرمان نشان داده شده است:

 

www.wikipower.ir - [مدار فرمان]

در این شکل با زدن استارت KM3 و KM1 بسته شده و به عبارتی موتور با حالت ستاره راه اندازی می شود.(جریان راه اندازی ستاره از حالت مثلث کمتر است)

بعد از گذشت مدت زمان مشخص K1T کنتاکتور KM1 باز و KM2 بسته می شود و موتور با حالت مثلث به کار خود ادامه می دهد.(توان در حالت مثلث از حال ستاره بیشتر است)

از دیگر وسایلی که که در مدارهای فرمان بکار میروند میتوان موارد زیر را نام برد :

شستی استپ استارت

تایمر

رله حرارتی

رله مغناطیسی

لامپهای سیگنال

فیوزها

لیمیت سوئیچها

کلیدهای تابع فشار

کلیدهای تابع حرارت(ترموستات)

کلیدهای شناور

چشمهای الکتریکی

کلیدهای تابع دور (گریز از مرکز)


.................................................................................................................................


مدار فرمان و قدرت راه اندازی موتور سه فاز آسنکرون به صورت ستاره-مثلث دستی

وسایل و ابزار مورد نیاز:

[تصویر: image007.jpg]

نقشه مدار فرمان:

[تصویر: image0009.png]

شرح مدار:

همانطور که در مدار شکل بالا مشاهده می کنید مدار مربوط به راه اندازی موتور سه فاز آسنکرون می باشد.

حال اگر با وصل شستی استارت I جریان اطریق کنتاکتهای بسته ی استپ02 و بسته K3M به بوبین کنتاکتور K1M می رسد. پس از مغنا طیس شدن هسته تیغه ی باز K1M که در مسیر(2) قرار دارد بسته می شود و همزمان در یک لحظه :

- تیغه ی K1M که در مسیر کنتاکتور K3M وجود دارد باز می شود و از رسیدن جریان به بوبین کنتاکتور K3M و همزمانی کنتاکتور های ستاره و مثلث جلو گیری می کند.

- جریان به بوبین کنتاکتور K2M می رسد و در نتیجیه تیغه ی باز آن که در مسیر بوبین K3M است بسته می شود و نقش تیغه خود نگهدارنده را خواهد داشت.

- از لحطه ای که دست را از روی شستی I بر می داریم جریان از طریق تیغه ی باز K2M که به صورت موازی با تیغه ی باز K1M به بو بین کنتاکتور K1M می رسد.

دو کنتاکتور K1M,K2M در مدار قرار دارند و موتور به صورت ستاره کار مکند. با فشار بر شستی استپ 02 مسیر جریان بوبین کنتاکتور K1M قطع می شود .

در نتیجه علاوه بر این که کنتاکتور K2M وصل می ماند جریان از تیغه ی بسته K1M به بو بین کنتاکتور K3M نیز می رسد.

برای بالا بردن درجه حفا ظت تیغه ی بسته K3M در مسیر کنتاکتور K1M قرار می گیرد تا پدیده ی همزمانی اتفاق نیا فتد.

از این لحظه به بعد دو کنتاکتور K2M,K3M در مدار هستند و موتور به حالت ستاره کار می کند.


مدار قدرت:

[تصویر: image012.jpg]



نوع مطلب : وسایل استفاده در تابلو ها، 
برچسب ها : راه اندازی به صورت ستاره مثلث،
لینک های مرتبط :
آسانسورها مدت زمان نسبتاً طولانی است که مورد استفاده قرار گرفته اند؛ شاید نه آن هایی که در چند ثانیه صدها متر صعود میکنند، بلکه اجداد اولیه این فنآوری اغلب نیروی انسانی داشته و حوالی قرن سوم قبل از میلاد ابداع شده اند. این پلتفرم های اولیه شامل چرخ و تسمه گردان که عمل بالا بردن را مهیا مینمودند در نهایت به "کابین های صعودی" تکامل یافتند که به ابر آسمانخراش ها (بالای 300 متر) اجازه میدهند بر خط آسمان شهرهای سرتاسر جهان تسلط پیدا کنند. به آسانسورها می توان برای بسیاری از پیشرفت های معماری و شهرسازی اعتبار بخشید. اختراع و توسعه آنها به ساخت و اسکان سازه هایی که ما امروز میبینیم امکان داده است.


ابر آسمانخراش ها همانند شهرها در حال رواج بیشتر هستند و معماران برای تفوق بر خط آسمان با هم در رقابت قرار دارند و ذره ذره خود را بیشتر به عمق اتمسفر نزدیک میکنند. این ساختمان ها چالش های سازه ای هستند به نحوی که مهندسین باید فن آوری های ساخت و سازی که می تواند در برابر نیروهای جانبی ارتفاعات بالا و سازه های بلند مقاومت کند را توسعه دهند. اما موضوع عملی حرکت در این ساختمان ها چیست؟ برای انتقال عمودی چه برنامه ای در پیش است؟ چگونه آسانسورها باید برای استفاده عملی موثر از این ابر آسمانخراش ها تکامل پیدا نماید؟


تکنولوژی اولیه آسانسور خطرات بسیاری را با خود به همراه داشت، وزنه و سیستم قرقره آن هیچ مکانیسم ایمنی هنگامی که تسمه ها یا کابل های حمال دچار شکست یا پارگی میشدند نداشت. دستگاه های ایمنی برای اولین بار در نمایشگاه جهانی نیویورک توسط "الیشا اوتیس" در سال 1854 عرضه شد. او توجه کاربران را جلب نمود تا شاهد قطع شدن کابل حمایت آسانسور باشند تا به جای سقوط کابین آسانسور یک دستگاه ایمنی کابین را نگه دارد. کار وی الهام بخش اعتماد به نفس در طراحی و استفاده از آسانسور بود. این اختراع هنوز هم امروزه استفاده میشود و آسانسور را امن تر نموده و موجب گشته تا صعود به 300 متری کمی احساس امنیت بیشتری به همراه داشته باشد. اما حتی با این دستگاه انقلابی، تکنولوژی آسانسور همواره در فراز و نشیب تکامل یافته است.

شرکت "اوتیس" در حال حاضر راه هایی را مهندسی مینماید تا آسانسور برج هایی شبیه به برج خلیفه و برج پادشاهی سعودی را پوشش دهد که بیش از 800 متر ارتفاع دارند و به عنوان فوق ابر آسمانخراش! شناخته میشوند. برای برج خلیفه، اوتیس یک آسانسور دو طبقه با کامپیوتر هماهنگ کننده اعزام، و بالابر فشرده، تسمه، موتورها و درایوهایی طراحی نمود که اندازه اتاق های موتور را کاهش دهد. اما نگرانی اصلی همان مکانیسم ایمنی و سیستم ترمز بود که غلبه بر آن "اوتیس" را چنین مشهور ساخته است.


ملاحظات یک سیستم ترمز در آسانسور که می تواند تا بلندای یک کیلومتر بالا برود چیست؟ بر اساس گفته "داریل ماروین" مدیر اختراعات اوتیس، یک آسانسور وزنه ای می تواند تا 45 مایل در ساعت شتاب گیرد و حدود 572 درجه فارنهایت گرما تولید نماید. مکانیسمی که این سقوط آزاد را متوقف میکند باید حرارت تولید شده توسط شتاب آن را تحمل نماید و قادر به گرفتن سقوط در بدو کار باشد. اوتیس یک برج آزمایشی دارد که اکنون به منظور آزمون گزینه های مختلف برای این نوع سناریو و برای این سرعت در یک سازه به بلندای یک کیلومتر، باید بهبود پیدا کند.


تحولات این شگفتی های مهندسی، موجب پیشرفت فن آوری در مقیاس بسیار کوچکتر نیز میگردد. و ساختار شگفت چنین ابر آسمانخراش هایی انگیزه ی لازم برای توسعه و آزمایش این فن آوری ها را ایجاد مینماید. هنگامی که معماران رویای ساختمان های بلندتر را در سر دارند، مهندسان در هر صنعت - به عنوان موضوعی که برای قرن ها بوده است - برای تحقق این اهداف مورد الهام و تشویق واقع میگردند.






نوع مطلب : تکنولوژی جدید در برق، 
برچسب ها : تکنولوژی آسانسور در ابر آسمانخراش ها،
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 2 )    1   2   
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
.navigation li{ display:inline-block; float:right; background: #f5f5f5; border:1px #ccc solid; min-width:100px; padding:5px 0; margin:0 5px; position:relative; }
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic